Skip to main content

BOLING

  • 15 Ogos 2025 (Jumaat)
  • 6.00 Petang
  • Ole Ole Superbowl, Mydin Mall Bukit Mertajam

ATUR CARA

6.00 Petang
  • Ketibaan Kontinjen di Ole-Ole Superbowl
  • Pendaftaran Peserta Boling
6.30 Petang
  • Ketibaan Ketua-Ketua Jabatan dan Dif Jemputan
6.45 Petang
  • Ketibaan YBhg. Dato’ Seri Naib Canselor & Isteri
7.45 Malam
  • Pengumuman Lorong kepada Semua Kontinjen
8.00 Malam
  • “Roll Off” oleh Naib Canselor
8.15 Malam
  • Pertandingan Bermula
10.30 Malam
  • Pertandingan dijangka Tamat
10.30 Malam
  • Pengumuman Keputusan Pertandingan & Penyampaian Hadiah
11.00 Malam
  • Majlis tamat/Bersurai
ATUR CARA

TEMA PERTANDINGAN

Pertandingan Tenpin Boling Hari Warga Staf USM 2025 dengan tema “STRIKING STRIKE”

  • Setiap pasukan pilih satu warna tema ‘striking atau color blocking’
  • Outfit, aksesori dan gaya adalah bebas mengikut kreativiti masing-masing
  • Hadiah untuk outfit Pasukan Paling Style

SYARAT UMUM PERTANDINGAN

  1. Peserta mestilah terdiri daripada staf tetap / kontrak / sambilan sedang berkhidmat di USM
  1. Pasukan yang mendaftarkan peserta yang bukan staf USM sebagaimana syarat 1 di atas akan dibatalkan penyertaan
  1. Setiap pasukan perlu mengisi borang yang disediakan dan diserahkan kepada Urus Setia pertandingan Boling Tenpin HWS 2025 sebelum atau pada 31 Julai 2025
  1. Setiap kontinjen perlu mendaftar;
    Dua Belas (12) orang PEMAIN UTAMA dalam satu pasukan iaitu:
  • Tiga (3) pemain wanita dari pelbagai gred jawatan
  • Tiga (3) pemain dari Kumpulan Pengurusan & Profesional atau Ketua Jabatan (lelaki atau wanita)
  • Enam (6) pemain sama ada lelaki atau pun wanita dari mana-mana kumpulan jawatan
  1. Pemain Gantian
    Setiap kontinjen disarankan untuk menyediakan pemain gantian bagi setiap kategori sebagai langkah persediaan sekiranya pemain utama tidak dapat hadir atau menarik diri sebelum pertandingan bermula
  1. Pihak penganjur tidak akan bertanggungjawab ke atas tuntutan, kerugian atau kecederaan atau kemalangan kepada pemain/ penonton sebelum,semasa dan selepas pertandingan

SYARAT PERMAINAN

  1. Setiap pemain akan bermain sebanyak tiga (3) permainan sahaja. Jumlah markah kesemua pemain dalam pasukan akan dikira bagi menentukan jumlah keseluruhan markah pasukan
  1. Permainan akan dijalankan menggunakan sistem cross lane, di mana setiap pemain akan bermain di dua lorong bersebelahan secara bergilir-gilir mengikut giliran yang telah ditetapkan. Cara permainan ini akan digunakan sehingga permainan tamat
  1. Giliran bermain mesti dipatuhi. Setiap pemain perlu memastikan hanya seorang sahaja yang berada di lorong pada satu-satu masa dari setiap pasukan
  1. Pemenang akan ditentukan berdasarkan jumlah keseluruhan jatuhan pin setiap satu pasukan. Sekiranya jumlah keseluruhan jatuhan pin pasukan adalah sama, maka pemenang dikira berdasarkan skor tertinggi permainan terakhir pasukan tersebut
  1. Sekiranya terdapat mana-mana pemain yang menarik diri semasa permainan sedang berlangsung, markah yang telah diperoleh oleh pemain tersebut kekal dikira, tetapi baki permainan yang tidak dimainkan akan dianggap 0 markah. Pasukan masih boleh meneruskan permainan, namun markah keseluruhan akan terjejas mengikut jumlah skor sedia ada
  1. Sekiranya pemain membuat balingan di lorong yang salah (tersalah lorong), markah balingan tersebut tidak akan dikira dan balingan tersebut tidak boleh diulang. Pemain perlu menunggu giliran seterusnya untuk meneruskan permainan. Semua peserta diingatkan supaya sentiasa peka dan memastikan lorong yang digunakan adalah betul mengikut giliran
  1. Jika seorang pemain mengalami kecederaan semasa permainan dan tidak dapat meneruskan permainan, markah yang diperoleh setakat itu akan dikira sebagai markah muktamad bagi pemain tersebut. Pasukan dibenarkan untuk meneruskan permainan tanpa pengganti. Namun, sekiranya kecederaan berlaku sebelum permainan bermula, pasukan boleh menamakan pemain gantian mengikut kategori peserta, tertakluk kepada kelulusan jawatankuasa pertandingan
  1. Semua pasukan diminta untuk hadir 30 minit lebih awal untuk sesi taklimat ringkas dan pembahagian lorong.

PAKAIAN

  1. Semua peserta digalakkan memakai pakaian mengikut TEMA PERTANDINGAN- “STRIKING STRIKE”
  1. Pakaian hendaklah sopan dan tidak menjolok mata

PERATURAN-PERATURAN LAIN

  1. Ketua pasukan dikehendaki mendaftarkan nama pemain-pemain 15 MINIT SEBELUM pertandingan bermula
  1. Semua pemain adalah tertakluk kepada syarat-syarat pertandingan yang ditetapkan oleh Penganjur Pertandingan Tenpin Boling Hari Warga Staf USM 2025 dan Pengurusan Pusat Boling selain  syarat-syarat sedia ada untuk pertandingan ini
  1. Semua pemain perlu menjaga tatakelakuan dan nama baik Universiti Sains Malaysia

PEMARKAHAN

  1. Pemain perlu merekodkan jumlah jatuhan pin di akhir sesi setiap permainan secara manual di dalam score sheet yang disediakan dan perlu mendapatkan pengesahan Jawatankuasa Penganjur sebelum permainan seterusnya dimulakan
  1. Markah keseluruhan bagi setiap pasukan akan dikira dengan menjumlahkan skor individu bagi semua pemain dalam pasukan. Pasukan dengan jumlah skor tertinggi keseluruhan permainan (3 permainan), akan dinobatkan sebagai pemenang
  1. Markah akan direkod secara automatik oleh sistem pusat boling dan akan disahkan oleh petugas teknikal/jawatankuasa pertandingan. Sebarang kesilapan atau pertikaian hendaklah dimaklumkan segera kepada pihak teknikal sebelum permainan seterusnya dimulakan

PEMBERIAN MARKAH KUMPULAN

Markah keseluruhan pasukan akan ditentukan melalui kategori berpasukan sahaja

KEDUDUKAN

MARKAH PASUKAN

1

100

2

80

3

60

4

40

5

20

TAKLIMAT

Taklimat kepada Pengurus / Ketua / Wakil akan diadakan pada tarikh dan masa yang akan dimaklumkan kemudian

BORANG PENDAFTARAN

Sila emelkan Borang Pendaftaran kepada This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. selewat-lewatnya pada hari Jumaat, 31 Julai 2025, sebelum jam 5.00 petang

HUBUNGI URUSETIA

Encik Said Bin Saidin

Ahli Jawatankuasa Penganjur merangkap Ketua Acara BOLING

Telefon : 04-599 6651 @ 012-488 1792
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Puan Norzalilah Binti Ahmad

Telefon : 04-599 6485 @ 016-556 7445
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Profesor Madya Dr. Azam Taufik Bin Mohd Din

Telefon : 04-599 6466 @ 013-488 8185
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Puan Nor Zainah Binti Bahari

Telefon : 04-599 5461 @ 019-572 0049
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.